Ihmisen mielikuvituksen voimalla ei ole rajoja. Joskus se myös yllättää siinä mielin, että fiktiosta tulee todellisuutta. Hyvänä esimerkkinä toimii ranskalainen kirjailija Jules Verne, joka kuvaili teoksessaan ”Sukelluslaivalla maapallon ympäri” miltä tulevaisuudessa sähköllä toimiva sukellusvene näyttää. Kirja julkaistiin vuonna 1870 ja vastaavanlaisia sukellusveneitä, jotka täsmäävät Jules Vernen visiota, rakennetaan nykypäivänä.

Jules Verne ei ole ainoa kirjailija, joka on nähnyt tulevaisuuteen ennen aikojaan. Vuonna 1939 Amerikkalainen Stanley Weinbau julkaisi fiktiivisen teoksensa ”Pygmalion’s Spectacles”, joka perustuu silmälaseihin, joiden avulla ihmiset voivat katsella virtuaalisten tarinoiden holograafisia tallenteita. Tämä holograafinen tallenne on kuvaus virtuaalimaailmasta, jossa henkilö pystyy näkemään, kuulemaan, maistamaan, haistamaan ja koskettamaan. Silmälasien käyttäjä on tarinassa, jossa hän on tarinan keskiössä ja jossa hän pystyy kommunikoimaan tarinassa olevien hahmojen kanssa. Stanley Weinbau:ta pidetään ensimmäisenä henkilönä, joka kuvaili virtuaalitodellisuuden ja virtuaalilasit. Jos hänen teoksensa kiinnostaa, voit lukea sen ilmaiseksi tästä: Stanley Weinbau:min Pygmalion’s Spectacles

Ei kestänyt pitkään, kun jo vuonna 1957 Morton Heilig kehitti Sensoraman ja teki virtuaalitodellisuudesta totta. Sensorama oli suurikokoinen kone, johon käyttäjä joutui istuutumaan sisälle. Sensorama oli ensimmäinen prototyyppi multimedian järjestelmästä, joka tarjosi käyttäjälleen monisensorisen virtuaalisen kokemuksen. Sensoramassa oli kaksi laajakulmaista stereoskooppista näyttöä, jonka avulla katsoja näki lyhyitä elokuvia värillisinä 3D-kuvina stereoskooppisen 3D-näytön ansiosta. Tämän lisäksi Sensoramasta löytyi stereokaiuttimet, tuulettimet, tuulta, värähtelevä tuoli sekä aromeja, jotka vapautuivat elokuvan aikana herättämään katsojan hajuaistit. Sensoraman tarkoitus oli upottaa katsoja täysin virtuaalimaailmaan.

Morton Heiligin Sensorama. Kuvan lähde: mortonheilig.com

Sensorama ei jäänyt Morton Heiligin viimeiseksi keksinnöksi. Vuonna 1960 Heilig kehitti ensimmäiset lasit, joita voisi kutsua virtuaalilasien edelläkävijänä. Telesphere Mask -niminen laite tuotti stereoskooppisen 3D-kuvan ja laajan näköisen stereoäänen. Tästä versiosta ei vielä löytynyt liikkeen seuranta mahdollisuutta.

Ei kestänyt kuin viisi vuotta, kun tehtiin todellinen läpimurto virtuaalitodellisuuden suhteen. Ivan Sutherland esitti vuonna 1965 ”Ultimate Display”- konseptiaan, jossa ajatuksena oli, ettei virtuaalitodellisuutta voida erottaa todellisuudesta. Hänen esityksensä sisälsi virtuaalimaailman, jota katsottiin HMD:n (Head Mounted Display) avulla. Virtuaalimaailma näytti realistiselta, johon oli myös lisätty äänet ja kosketuksen. Tämän lisäksi käyttäjät pystyivät liikuttamaan ja käyttämään virtuaalimaailmassa olevia esineitä realistisella tavalla ja tietokonelaitteisto pystyi ylläpitämään virtuaalimaailmaa ja siinä tapahtuvia muutoksia reaaliajassa.

Ivan Sutherland kehitti kolme vuotta myöhemmin opiskelijansa Bob Sproullin kanssa ensimmäiset VR/AR- päänäytöllä varustetun näytön. Tämän laitteen nimeksi ristettiin Sword of Damocles, eikä ollut mitään pientä tekoa. Sword of Damocles oli kytketty tietokoneeseen eikä kameraan. Painonsa takia laite roikkui katosta ja käyttäjän piti olla kiinnitettynä laitteeseen. Tietokoneella tuotettu grafiikka oli vielä hyvin primitiivistä.

Virtuaalitodellisuus sai nimensä vasta 1987 kun visuaalisen ohjelmintiolaitoksen (VPL) perustaja Jaron Lanier suositteli ”vrituaalitodellisuus” termin käyttöä kuvaamaan 3D-mallinnuksia ja grafiikkaa, jolla pyritään luomaan toisia todellisuuksia. Tutkimusalueella oli nyt virallinen nimi. Jaron Lanierin yhtiö VPL oli ensimmäinen yritys, joka myi virtuaalilaseja. Yritys teki suuren harppauksen virtuaalitodellisuuden alalla ja toi virtuaalitodellisuuden lähemmäksi tavallisia kuluttajia. Tuotteilla oli kuitenkin vielä hintaa, mikä oli huonoksi kuluttajamarkkinoille. Virtuaalilasien hinta saattoi vaihdella 19400 dollarin ja 49000 dollarin väliltä.

Nyt eletään vuotta 2018. Virtuaalilasit ovat vihdoinkin vuonna 2016 päässeet kuluttajamarkkinoille ja lasien laatu paranee. Kuitenkin tällä hetkellä löytyy vain yksi 3D-kamera, joka on kohtuuhintainen ja joka sisältää kaikki todellisuuden vangitsemisjärejstelmät. Matterportin Pro2 3D- kamera antaa realistisen, interaktiivisen 3D- ja VR- kokemuksen, jotka tuntuvat niin todelta, että luulet liikkuvasi tilan sisällä. Kamera on helppokäyttöinen ja sitä on helppo liikutella. Matterportin ohjelmisto  toimii miltä vain koneelta, tabletilta tai jopa puhelimesta. 3D-mallintaminen ei ole ikinä ollut näin helppoa!

Minkä tahansa Matterport-tilan pystyt näkemään VR-lasien avulla.

Kun avaat minkä tahansa Matterport-tilan, voit katsoa tilan VR-lasiesi kautta. Jokaisesta Matterport-tilasta löytyy oikeasta alalaidasta virtuaalilasi-ikoni, jota painamalla pystyt yhdistämään virtuaalilasit Matterport-tilan kanssa.  Yksinkertaisin vaihtoehto on vain avata suoraan Matterport-tila kännykälläsi, painaa virtuaalilasi-ikonia ja siirtyä suoraan VR-tilaan sujauttamalla kännykkäsi Google Cardboard-laseihin tai vastaavanlaisiin kännykällä toimiviin virtuaalilaseihin.

Matterportin Pro2 3D- kamera antaa realistisen VR- kokemuksen, joka tuntuu niin todelta, että luulet liikkuvasi tilan sisällä.

Tämän jälkeen voit laittaa virtuaalilasit päälle ja liikkua Matterport-tilassa heilauttamalla päätäsi ja navigoimalla tilassa navigointipisteiden avulla. Kun käännät päätäsi, tunnet kuin olisit fyysisesti paikalla. Kohdistamalla katseesi navigointipisteisiin, pystyt liikkua tilassa eteenpäin, vaikka todellisuudessa istuisit työpöytäsi ääressä. Virtuaalilasien kanssa tila tuntuu entistä todentuntuisemmalta. Muista kuitenkin, että todellisuudessa olet eri paikassa ja on turvallista joko istua tai raivata itselleen paljon tyhjää tilaa, jos tekee mieli seistä.

 

Kirjoittaja: Juliane Jokinen, Myynti- ja Markkinointikoordinaattori, Geotrim Oy

Geotrim Oy toimii Matterportin maahantuojana Suomessa.

 

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *