Vuosittain Suomessa ostetaan kymmeniä tuhansia asuntoja. Kaupunkiasuntojen kysyntä on ollut nousussa. Suosituimmat asuinalueet ovat pääkaupunkiseutu ja muut kasvukeskukset kuten Tampere, Turku, Oulu ja Jyväskylä. Erityisen vilkasta kaupankäynti on ollut yliopistokaupungeissa.

Yksittäiselle henkilölle asuntokauppa on hänen elämänsä suurin ostos. Myyjän kannalta oleellinen kysymys on se, mikä saa ostajan valitsemaan juuri sen tietyn kohteen kodikseen? Itsestään selvä vastaus on sijainti. Pääkaupunkiseudulla työtä tekevä tai opiskeleva haluaa yleensä asua tietyllä alueella, riittävän lähellä työpaikkaa tai koulua. Ostajan kannalta alue on monella tapaa valmiiksi annettu, eikä sitä voi toiseksi asuntokaupassa vaihtaa. Myyjän kannattaakin keskittyä siihen, millä tietylle alueelle jo valikoitunut asiakas saadaan ostamaan juuri se myytävänä oleva asunto.

Nyt suurin osa ostettavista tai vuokrattavista asunnoista löytyy netistä. Jo muutamalla klikkauksella saa selville millaisia myytäviä tai vuokrattavia kohteita löytyy miltäkin alueelta. Samoin selviää se mikä on myyntihinta tai vuokrataso.

Lähes kaikista kohteista löytyy perustietojen lisäksi myös valokuvia. Kalliimmista kohteista saattaa lisäksi olla videoita ja luksuskohteista myös ilmasta otettuja valo- ja videokuvia. Valistunut ostaja katsoo verkosta jo valmiiksi ne kohteet, joista on eniten kiinnostunut.

Tarjonta on valtavaa. Tänään löytyy Oikotie.fi sivulta 4583 kohdetta vain pelkästään Helsingin alueelta. Potentiaaliselle ostajalle tästä määrästä seuraa ongelma: miten löydän tarjonnasta itselleni sopivan. Varsinkin kiireisemmät turvautuvat sopivien asuntojen löytämiseksi ammattiapuun: ostotoimeksiantoihin. Joku muu käy läpi valtavan tarjonnan ja valitsee ne tutustumisen arvoiset kohteet. Tähän valintaongelmaan on olemassa myös toinenkin ratkaisu, johon palaamme myöhemmin.

Asuntomarkkinoinnissa kohteeseen ihastuminen tapahtuu ensimmäistä kertaa kuvien perusteella. Eli ostopäätökseen johtava ketju alkaa sillä hetkellä, kun istuu tietokoneruudun edessä ja katselee kuvia erilaisista kohteista. Valokuvilla on korostunut merkitys ostopäätöstä tekeville. Sen vuoksi kuvaukseen panostetaan. Kuvaajat ovat usein ammattilaisia ja asunnot stailataan. Asunnot tyhjennetään ennen kuvausta ylimääräisestä roinasta, jota normaalissa asumisessa niihin kertyy. Tunnelman luomiseksi asuntoihin voidaan tuoda arvokkaampia huonekaluja ja muita sisustuselementtejä.

Kohteeseen ihastuminen tapahtuu ensimmäistä kertaa kuvien perusteella.

Parhaista stailausyrityksistä huolimatta paraskin valokuva antaa asunnosta vain lattean kuvan. Kaksiulotteisessa kuvassa ei voi liikkua eikä valokuvan katseleminen saa potentiaalisessa asiakkaassa sitä asunnossa olemisen tunnetta, jota henkilökohtaisella käynnillä kokisi. Kiinteistövälittäjän tehtäviin kuuluu kuitenkin luoda mielikuva kodista. Potentiaalisen asiakkaan tulisi kokea miten hän sopisi ja näkisi itsensä uudessa kodissaan. Asuntonäyttö on ollut oiva tapa näyttää kohteen parhaimpia puolia ja luoda mielikuvaa siitä miltä kohde voisi näyttää potentiaalisen ostajan omilla huonekaluilla. Ongelmana tässä on vain se, että asuntonäyttöihin menee paljon aikaa, siis rahaa. Tietty näyttöaika ei välttämättä sovi kaikille potentiaalisille ostajille. Yksityisnäyttöjen järjestäminen lisää kustannuksia. Ostotoimeksiantojen tekeminen taas jää ostajan maksettavaksi. Entäpä jos asuntonäytön voisi järjestää jatkuvasti 24//7?

Jatkuva asuntonäyttö on itse asiassa helpommin tehty kuin selitetty. Matterportin Pro2 3D-kameralla pystyy helposti ja nopeasti kuvaamaan kohteen. Asuntonäyttö syntyy virtuaalikierroksena asunnossa. Matterportin kameran tarkkuus on 1% ja mahdollistaa virtuaalikierroksen kohteessa verkon välityksellä mistä vain ja milloin tahansa. Tietokoneen näytön lisäksi virtuaalikierroksen voi tehdä myös virtuaalilasien avulla. Asuntonäyttö tuntuu virtuaalilaseilla entistä todentuntuisemmalta. Matterportin Pro2 3D- kameralla saat myös Dollhouse (suomeksi nukketalo, eräänlainen leikkauskuva) näkymän, joka edesauttaa visualisointia.

Dollhouse- näkymä Matterportin Pro2 3D- kameralla.

Perinteinen valokuvaus tai muu kaksiulotteinen ratkaisu ei pysty samalla tavalla kertomaan tarinaa siitä, kuinka asut monikerroksisessa kodissa. Dollhouse näkymä, hissityökalu ja kyky kulkea kodin läpi ovat ratkaisevan tärkeitä. Niiden avulla voidaan luoda käsitys kohteesta kotina. Myyjälle visualisoinnista on merkittävää etua. Mikäli asiakas kykenee näkemään itsensä ja huonekalunsa kohteessa, on paljon todennäköisempää, että kohde menee kaupaksi.

Tämän lisäksi virtuaalireitille voi jättää Mattertägejä. Mattertägin avulla pystyy jättämään informaatioita kohtiin, joista olisi hyvä tietää enemmän. Esimerkiksi jos asunnosta puuttuu sauna, mutta kerrostalosta löytyy talonyhtiön sauna, niin siitä voisi kertoa Mattertägin avulla. Matterportin ohjelmalla pystyy myös esimerkiksi nimeämään huoneita.

Eikä tässä vielä kaikki. Matterport ilmoitti vuonna 2017 tekevänsä yhteistyötä RoOomy nimisen virtuaalisen lavastus- ja 3D-mallinnusyrityksen kanssa. Tarkoituksena on vielä tämän vuoden 2018 aikana julkaista virtuaalinen lavastus- ja huonekalustoalusta, jonka avulla voi virtuaalisesti lisätä huonekaluja 3D-mallinnukseen. Tämä virtuaalinen lavastus- ja huonekalustoalusta on vielä betatestauksessa, mutta pian 3D-virtuaalikierroksille on mahdollista lisätä huonekaluja ja sisustaa tiloja oman mielensä mukaan. Pian kiinteistövälittäjät voivat näyttää miltä kohde näyttäisi esimerkiksi potentiaalisen ostajan omilla huonekaluilla. Tulevaisuudessa ei enää tarvitse käyttää mielikuvitusta. Virtuaalitodellisuuden avulla voit nähdä miltä tuleva koti näyttää jo ennen kuin olet ostanut tai edes käynyt asunnossa. Tulevaisuudessa ostamme ja myymme koteja – ei enää pelkästään asuntoja.

 

 

Kirjoittaja: Juliane Jokinen, Myynti- ja Markkinointikoordinaattori, Geotrim Oy

Geotrim Oy toimii Matterportin maahantuojana Suomessa.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *