Todellisuus on aina kiehtonut ihmistä. Jopa niin paljon, että sen kopioimisesta on tehty ensin oma taidelaji ja sitten teollisuudenala. Virtuaalitodellisuus on jatkumoa, jonka pää lähtee luolamaalauksista. Virtuaalitodellisuus on todellisuuden kopiointia muotoon, joka on meillä hallinnassa. Todellisuus tai totuus taas ovat hankalia käsitteitä. Olemme viime aikoina saaneet kuulla, ettei totuus ole totuus ja meille on tarjoiltu vaihtoehtoisia tosiasioita. Tosiasioiden käsittely on hankalaa, joten teemme sitä kiertoteitse esimerkiksi mallien avulla. Meillä on totuuden käsittelyssä paljon erilaisia visuaalisia apuvälineitä, kuten kuvia ja graafisia esityksiä.

Todellisuuden kopioiminen on osoittautunut hyvin kannattavaksi liikeideaksi. Maalaustaide, valo- ja elokuvat sekä TV -ovat olleet omina aikakausinaan hyvinkin kannattavaa liiketoimintaa. Tietojenkäsittelyn kehittyminen loi aivan uuden todellisuusmarkkinan – pelialan.  Pelien luomat virtuaalitodellisuudet ovat menestyneet ennen kokemattomalla tavalla.

Vuonna 1989 Maxis -peliyritys, joka valmisti PC-pelejä, julkaisi SimCity nimisen kaupunginrakennuspelin. Tämän pelin tarkoituksena oli simuloida kaupunginrakentamista. Pelisuunnittelija Will Wright kehitti ideaa edelleen ohjelmoimalla virtuaalisen nukketalon ja lisäämällä ihmisenkaltaisia olioita peliin. Tausta on traaginen. Will Wright oli menettänyt oman talonsa vuonna 1991 Oaklandin tulimyrskyssä. Menetettyään kotinsa ja muun omaisuutensa, hän keksi luoda virtuaalimaailman, jossa pystyisi rakentamaan elämänsä takaisin.

The Sims- peli perustui täysin Will Wrightin omaan kokemukseen talon menettämisestä, uuden talon rakentamisesta ja sisustamisesta kerättyihin kokemuksiin.  Ajatuksena oli mallintaa myös tavallista arkielämää uudessa talossa. Idea ei ensin vakuuttanut Maxis-hallituksen jäseniä. He eivät ymmärtäneet, miten kopio arkielämästä voisi ketään kiinnostaa. Hallitus kuitenkin antoi jonkin verran rahoitusta Will Wrightin Sims- pelin kehittämiseen. Toisen yrityksen, Electronic Artsin, johtajat olivat taas paljon vastaanottavaisempia Wrightin ideoille. Electronic Arts oli jo markkinoinut menestyksellä SimCity-peliä. Yrityksessä uskottiin, että The Sims -pelistä tulisi myös jättimenestys. He olivat oikeassa. Pelisuunittelijan Will Wrightin luoma virtuaalinen maailma oli jättimenestys ja on yhä maailman kaikkien aikojen myydyin PC-pelisarja. The Sims -pelejä on myyty yli 100 miljoonaa kappaletta.

The Sims -peleistä on tehty useita eri versioita. Tällä hetkellä The Sims 4 on uusin versio. Se pyrkii kopioimaan todellisuutta vielä paremmin kuin aikaisemmat versiot. Peleille on luotu myös paljon erilaisia lisäosia, jotka lisäävät pelaajan valintamahdollisuuksia virtuaalimaailmassa. Myös muut yritykset ovat huomanneet, miten arvokas markkinointikanava tällainen peli virtuaalimaailmasta voi olla.

The Sims 2 -pelin lisälevy nimeltä ”Kodin IKEA-kamasetti”

Vuonna 2008 julkaistiin The Sims 2 -pelille lisäosa nimeltä ”Kodin IKEA-kamasetti”. The Sims 2 -pelin lisäosa näytti, miten todelliset yritykset voivat markkinoida ja myydä tuotteitaan virtuaalitodellisuuden välityksellä. Käyttäjäkokemus oli kuitenkin puutteellinen. Monen käyttäjän mielestä The Sims 2 ei tuntunut riittävän todelliselta. The Sims- peleissä käytetään ihmisen näköistä ”nukkehahmoa”. Imersio virtuaalitodellisuuteen ei ole paras mahdollinen.  Asioita ei pysty kokemaan samalla tavalla kuin todellisuudessa.

The Sims 2 ei jäänyt IKEA huonekalujätin ainoaksi kokeiluksi virtuaalitodellisuuden kanssa. Vuonna 2016 IKEA julkaisi oman virtuaalitodellisuutensa. IKEA loi oman IKEA virtuaalikeittiön, jossa virtuaalilasien avulla kuka tahansa voi astua virtuaalikeittiöön, paistaa IKEA:n lihapullia, vaihtaa keittiökaappien väriä tai vaikka selata IKEA:n omaa katalogia.

IKEA -huonekalujätti on tällä hetkellä vielä yksi niistä harvoista edelläkävijöistä, jotka ovat ottaneet virtuaalitodellisuuden luoman vallankumouksen omiin käsiinsä. IKEA tuottaa omaa alkuperäistä sisältöä käyttäen omia tuotteitaan. Toistaiseksi IKEA:n testisovellus sisältää 1200 artikkelia. Sovellusta päivitettiin joulukuuhun 2016 asti. Virtuaalikeittiön luonnissa IKEA teki yhteistyötä ranskalaisen Allegorithmic- yrityksen kanssa. IKEA-virtuaalinen todellisuuskokemus julkaistiin Valven Steam -pelimallilla huhtikuussa 2016, ja se tehtiin käyttäen Unreal Engine 4: tä Epic Gamesiltä. Sovellus on kehitetty HTC Vivelle.

Tulevaisuudessa yrityksille on tärkeää olla mukana virtuaalitodellisuuden kehityksessä. Esitteet, videot ja muu materiaali ei enää tulevaisuudessa riitä. Tulevaisuuden asiakas haluaa virtuaalikokemuksia ennen ostopäätöksiä. Monelle yritykselle virtuaaliseen maailmaan hyppääminen tuntuu kalliilta investoinnilta.

Virtuaalitodellisuuden luominen ei kuitenkaan tarvitse olla aikaa vievää ja kallista! Meiltä löytyy ratkaisu, jolla saat erittäin tarkan kopion todellisesta tilasta, jota voi katsoa myös virtuaalilasien kautta. Matterportin Pro2 3D -kameralla voi nopeasti luoda 3D-mallinnuksia, joita voi tarkastella millä tahansa laitteelta. Erittäin todentuntuinen virtuaalitodellisuuteen immersio saadaan liikkumalla mallissa virtuaalilasien kanssa.

Matterportin Pro2 on nopea. 200 neliömetrin alue voidaan kuvata yhdellä kameralla, yhden tunnin sisällä. Todellisuudesta voidaan tehdä erittäin todentuntuinen kopio hyvin lyhyessä ajassa erittäin kohtuullisilla kustannuksilla.  Matterportin 3D- mallinnuksella voi rakennuksia tarkastella myös nukketalonäkymässä. Virtuaalitodellisuus on astunut monta askelta lähemmäs todellisuutta ja jopa ohittanut sen.

Ja näin hyvältä näyttää uusi IKEA- keittiö Matterportin 3D-mallinuksella.

 

Kirjoittaja: Juliane Jokinen, Myynti- ja Markkinointikoordinaattori, Geotrim Oy

Geotrim Oy toimii Matterportin maahantuojana Suomessa.

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *